Onze laatste Camelot is een Contest 36S uit 1984.

De Contest 36S is een Dick Zaal ontwerp. Begonnen als de Contest 35 tot aan 1983, vanaf 1984 leverbaar als Contest 36S. Hjet grote verschil tussen de 35 en de 36S is de spiegel, bij de 35 valt de spiegel achterover, de 36S heeft een modernere spiegel die naar achteren doorloopt. Als gevolg daarvan is ook de lengte waterlijn in de praktijk iets langer.  De 36S is in verschillende uitvoeringen geleverd. De eerste serie heeft dezelfde indeling als de 35 en ook dezelfde tuigage; de mast relatief ver naar voren, fractioneel tuig (5/7e), een kleine voor-driehoek en een relatief lange giek (6M) met een fors grootzeil.

Bij de tweede serie is de tuigage  vervangen door een masttop tuig. Later is ook de indeling gewijzigd, er kwam een dubbel toilet, het achtertoilet is bereikbaar vanf een doorgang achter de kaartentafel (BB), de achterhut is bereikbaar vanaf een doorgang bij de kombuis (SB). De keuken en achterhut zijn kleiner om ruimte te maken voor het tweede toilet.

Ons schip heeft het fractionele tuig. Ook hebben wij de indeling uit de 35-voeter, aan SB een volledige kombuis, aan BB een ruime doorloop naar een erg riante achterhut (met een kooi van ongeveer 2X2 meter) met in de doorloop een wasbakje met koud en warm stromend water. We hebben dus geen dubbel toilet, maar wel een grote keuken en erg veel ruimte achterin.

Deze doorsnede van een Contest 35 komt dus exact overeen met de indeling van ons schip.


Copyright Dick Zaal ontwerp http://www.dickzaalyachtdesign.nl
 
En zo ziet de boot er dan in het echt uit

Opvallend is de ruime hoofdkajuit met erg grote keuken en zeer ruime kaartentafel. Ook heeft zelfs Jippe volledige stahoogte (2M) in de hoofdkajuit. De voorpiek is niet extreem ruim, het toilet is companct, de achterhut heeft niet veel stahoogte. Het feit dat deze ruimte's compact zijn komt de ruimte in de hoofdkajuit ten goede. De achterkajuit heeft echter wel een erg ruim bed, zie hieronder.







Het zeilplan zie je hieronder, wederom het zeilplan van de 35 met het fractionele tuig.


Ons schip heeft een redelijk complete zeilgarderobe met volledige spinakker uitrusting. Als extra'tje hebben we een voor-binnenstag, een ogenaamde "solent-stay". DIt is een stag die iets onder de voorstag op de mast aangrijpt. Op het dek staat de solent-stay iets achter de voorsteg. Aan deze stag kan een tweede voorzeil gehesen worden. Ons voorzeil is bovendien ook reefbaar zodat we eenvoudig terug kunnen vallen naar een zwaarweerzeil door de binnenfok te huisen en de genua op te rollen. Als het dan echt enorm hard gaat waaien kunnen we de binnenfok reven.
Een andere interessante variant is een passaat-tuig. Door de binnenfok op de boom te zetten en de genua aan lij te houden kunnen we, ook met zwaar weer, een eenvoudig en uitgebalanceerd tuig voeren waardoor het schip makkelijk loopt en rustig ligt, juist bij veel wind en hoge golven.
Tijdens de delivery vanaf de Hamble river hebben we dit al uitgeprobeerd. Met 40 knopen wind aan deck ("Gale force 8 imminent") liep het schip onder passaattuig rustig en (erg) snel. Om met Wouter Kruijt van de Calista te spreken; "Als de boom erin kan is het leven goed".


Originele brochure Contest 36S

Originele brochure Contest 35





























Copyright Dick Zaal ontwerp http://www.dickzaalyachtdesign.nl

Bijzonder is het gegeven dat de Contest 36S verkozen is op de 15e plaats bij de Yachting Monthly 100 boats of the century. Hieronder een korte uitsnede van het artikel (copyrighted) uit YM.
Het bijschrift van YM:
A remarkably spacious and well-built pure cruiser from the mid-1980s, this flush decked, chunky design will battle through almost anything. She is many people's ideal small livaboard.

Als laatste plaatje hieronder de doorsnede, deklayout en indeling, wederom van de 35.


Copyright Dick Zaal ontwerp http://www.dickzaalyachtdesign.nl