Een overzicht van de klussen in de winter 2016-2017

Tweede bilgepomp

Het midden van de boot heeft geen bilgepomp. Om veilig te kunnen varen installeren we een aparte bilgepomp nodig. De bilgepomp moet natuurlijk ook onder water blijven werken. Daarom gebruiken we krimpkousen met lijm en tin. Door de krimpkous te verwarmen komt er in het midden tin vrij en aan beide uiteinden lijm. Daardoor is de verbinding zeer stevig en volledig waterdicht.





Zwemtrap

De zwemtrap is een aantal jaren geleden gelakt. De lak begon weer af te bladderen.  De planken zijn er weer afgehaald en gevlakt en geschuurd. Alles weer netjes onteren en er kan weer een nette zwemtrap achter op de boot.



Stuurstand

De stuurstand brengt de beweging van het stuurwiel over naar stangen onder de kuip. Vandaag gaat de beweiging naar het roer. In de stuurstand zitten meerdere lagers. Na verloop van tijd slijten de lagers waardoor de hele installatie speling krijgt. Dus moet de stuurstand er uit en naar huis. In de schuur alle onderdelen demonteren en de lagers er uit. 
De meeste lagers zijn standaard en tegen een redelijke prijs verkrijgbaar bij het industriehuis in Enkhuizen. Aan de onderkant van de stang naar beneden zit een bronzen lagerbus. Als deze bus gesleten is dan moet er een nieuwe gedraaid worden. Ook moet dan de arm naar de stuurstang losgeslepen worden. De hele stuurstang wordt naar de lokale metaalbewerker gebracht.

Als eerste het stuurwiel en kompas er af, daarna de stuurstand zelf demonteren. De belangriskte bouten van de stuurstand zitten aan de onderkant van de kuipvloer, boven ons bed. 


Vervolgens kan de hele stuurstand er uit en alles mee naar huis.

Eenmaal op de werkbank gaat alles uit elkaar; Als het ondersta lagerhuis er uit gaat dan is meteen de schade zichbaar, het lager heeft erg veel speling.

Bij de technische groothandel in ENkhuizen zijn lagers voor de overbrenging van het stuurwiel naar de as naar beneden standaard assortiment. 
Na schoonmaken en uit elkaar halen kunnen de nieuwe lagers er in. Rechts het lagerhuis voor het stuurwiel, links de lagerschaal waar de vertikale as bovening geborgd is. Hier bove komt een kroonwiel wat in beweging wordt gezet door het stuurwiel.









Overal en altijd stroom aan boord 

Op een aantal plekken in de boot hebben we walstroom, op andere plekken hebben we 230V van de inverter. We willen op de meest belangrijke plekken (keuken, kajuitbanken) zowel walstroom alsook stroom van de inverter hebben. ZO kunnen we in de keuken en in de kajuit steeds "gewone" stroom gebruiken. We willen echter de inverter niet constant aan hebben, het is niet efficient om 12V om te zetten naar 230V en dan bv weer via een PClader of een lader voor een mabiele telefoon weer om te zetten naar een ander voltage. Om efficient om te gaan met stroom hebben we op een aantal plaatsen ook 12V nodig, we hebben immers 12V laders voor de laptops en onze telefoons.


De WC moet voorzien worden van nieuwe pakkingen zodat de pomp soepeler gaat en het wegpompen van het restwater ook beter verloopt. Om overal goed bij te kunnen hebben we de complete WC gedemonteerd, alles schoongamaakt en met nieuwe pakkingen en rubber-ringen weer gemonteerd